Muchu Chhish 2021 Czech Expedition (2021)

Závěrečný IV. díl – To nejhorší nakonec

Brzy ráno vstáváme a vyrážíme dolů, do bezpečí. Nesněží, je polojasno, jen fouká.
Společně se shodujeme na nejrychlejší a asi i nejbezpečnější cestě. Dlouho jsme si tuto možnost připravovali při pohledu na stěnu z bejzu.

🇨🇿 Expedice Muchu Chhish – 7 475 m (Muču Kiš) – 🇵🇰 Pákistán – pohoří Karákóram

První délky v ledu slaňujeme, některé velmi opatrně scházíme. Občas se nám při stahování sekne lano a my pro něj musíme lézt. To raději podrobně popisovat nebudu. Jsou to chvíle, kdy si připadám zcela bezmocně. Dostat se v té výšce zase nahoru znamená třeba i hodinu dřiny. A po cestě se nám stejná věc stane ještě dvakrát. Ach jo!

Stěna se postupně ohřívá, padají kameny a spouští se menší laviny. Začínáme pochybovat o bezpečnosti trasy, raději se přesouváme více vpravo. Netrvá dlouho a kdesi nad námi slyšíme zvuk padajícího kamení. Rychlým pohledem zjišťujeme, že stojíme přímo v jejich spádnici. Hlavy tiskneme k zemi a jen doufáme, že budeme mít štěstí… Pro tentokrát to vyšlo. Doslova utíkáme na hřeben…

Následuje slanění v kolmé žule, traverz vodopádu, sestup malým kuloárem a poslední nebezpečný prudký svah.
Oba cítíme únavu a napětí, už chceme být dole v bezpečí…
Opatrně, ale svižně sestupujeme svahem dolů, místy se boříme po pás. Lavinovými žlaby kolem nás tu a tam “projede” nějaká lavina. Máme strach, ale nic víc než postupovat rychle dolů nemůžeme… Po další hodině, kdy už ani nohy moc neposlouchají, doslova doklopýtáme dolů, na bezpečné místo. Z posledních sil stavíme stan. Přespíme a ráno už jen posledních tisíc výškových metrů do základního tábora… Čeká nás cola, dobré jídlo a vyhřáté jezírko…
Jsme unavení, spálení, pohublí. Ale hlavně šťastní, že jsme ve zdraví dole…
Víc než jindy si uvědomuji, že i cesta může být cíl. Na jednu stranu jsem zklamaný, že nemáme vrchol. Ale na druhou stranu jsem si vše užil. Trek nádherným údolím, lezení, místní obyvatele, hory a hlavně dobrou partu…
Závěrem už chci jen poděkovat všem, kteří nám fandili a posílali na dálku slova podpory. Velmi si toho vážíme a DĚKUJEME!

EXPEDIČNÍ VYBAVENÍ:

Často se mě také ptáte na vybavení, které jsem používal. Tak ať to stále neopakuji, tady ho máte:

Oblečení:

v nižších polohách téměř vše od SALOMONu:

• mikiny – SALOMON Essential Lightwarm
  • kalhoty SALOMON Wayfarer AS
  • kraťasy – SALOMON Sense 5
  • ponožky

vysoko v horách oblečení od RABu:

• bunda – RAB Muztag GTX Pro,
  • kalhoty – RAB Muztag GTX Pro,
  • péřovka – RAB Axion Pro Down Jacket,
  • mikina – RAB Alpha Flux Jacket

funkční prádlo:

• DEVOLD Breeze – trika, spodky
  • DEVOLD Duo Active – rolák, spodky

Obuv:

tenisky (používal jsem téměř pořád, po celou cestu do základního tábora a také do C1):