Den druhý: V první vlně emoce, v druhé rozjíždějící se mašina Black HILL

I většinu druhého dne strávila naše čtveřice na brutální první etapě. Nakonec jí 122 km trek zaměstnal na dlouhých 40 hodin. Skvělou zprávou je, že v druhé polovině úseku se Jára, Tom, Terka a Pavel začali prodírat startovním polem kupředu, a tak zatímco v době včerejšího reportu drželi 22. pozici, v současnosti už figurují na 13. místě a další týmy nejsou daleko!

Můžu prozradit, že kapitán týmu, Jára Krajník, vyrazil do Paraguye s kotníkem, který nebyl ve stavu vhodném ke sportování (kulantně řečeno). Čili fakt, že je tým v pořádku v cíli tak náročné etapy, považuju za malý zázrak. I týmy na absolutní špici označily trek jako brutální, technický, plný kamenů, navíc stížený extrémním vedrem. Je teda na čase smeknout klobouk, dál držet palce a (ano, tušíte správně) tlačit tečku vpřed – zde.

„Bullshit, či nebullshit“?

První, podle mě královskou, etapu zvládl nejrychleji novozélandský tým Avaya. V jejím cíli ale legendární čtveřice nerozdávala jen úsměvy. Dozvěděla se totiž, že obdrží hodinovou penalizaci za neabsolvování zip line na 19. kontrole.

Kontroverzní situace by se dala shrnout zhruba takto: Tým Avaya ve tmě dorazil na zmiňovanou kontrolu, připravil si vybavení na lanové aktivity, ale když neviděl žádné stanoviště, kde by je měl absolvovat, pokračoval v závodě. Přítomný organizátor je na vynechání (a samotnou přítomnost) povinné disciplíny neupozornil. Prý tak byl instruován.

Když se šestinásobný mistr světa a kapitán vedoucích Avaya, Nathan Fa´avae o penalizaci dozvěděl, dal se prý do drobné roztržky s organizátory a jejich rozhodnutí označil jako „bullshit“.

Můj názor (na kterém nezáleží)

Tohle je další ze specifik adventure racingu. Každý jednotlivý závod je jiný, determinovaný hlavně prostředím, ve kterém se koná. Neexistují žádná univerzální pravidla. Žádný obecně uznávaný a hlavně obecně aplikovatelný systém. Týmy proto musí pečlivě zkoumat všechny dostupné informace, mapami počínaje, pravidly a tzv. „road bookem“ konče. Jsem zastáncem tvrdého posuzování v podobných případech.

ALE pouze v případě, že si organizátor může být 100% jistý tím, že závod připravil tak, aby neexistoval prostor pro dvojí výklad pravidel. Obávám se, že už jen tím, že příchod na vloženou disciplínu nebyl řádně označen, tuto podmínku tentokrát nesplnil.

Osobně jsem obstarával kontrolní body nebo depa v rámci českého adventure race několikrát a nedokážu si představit, že by k takové situaci mohlo dojít. Pokud vložená disciplína není přímo na místě, které je označeno v mapě, musí být organizátorem poskytnuta další doplňují informace (ať už pomocí značení nebo verbálního upozornění).

Pasič

Foto: arworldseries